Titel
Vlag

(Oud) Sukothai: 7 november - 11 november
Een heerlijke plek om een paar dagen te blijven. We bezoeken de tempelruines van Oud Sukothai, relaxen bij het zwembad van het Orchid Hibiscus Guest House (aanrader!), gaan lekker uit eten en ervaren een heuse sprinkhanen(haantjes)plaag (ze zijn klein, maar in grote aantallen en overal). De voorbereidingen voor Loy Krathong zijn in volle gang. Sukothai schijnt de plaats te zijn om Loy Krathong mee te maken, dus we blijven langer dan gepland. En het is de moeite waard. Van Thaise volkssport (paalklimmen, geoliede varkentjes vangen en 'voetvolleybal'), tot een lampionnenwedstrijd, eet- en souvenirmarkt en een licht- en geluidshow, waarin 280 kinderen geheel uitgedost de geschiedenis van Sukothai uitbeelden. Prachtige lichteffecten op een decor van ru´nes, overal fakkels, mooie kostuums, balonnen (1 meter hoog) die door middel van vlammetjes de lucht in gelaten worden, bloemstukken met kaarsen in het water en naturlijk vuurwerk.

Oud Sukothai - Thoen: 12 november (117 km)
Langs verschillende ruines laten we de oude stad achter ons. Het is weer even wennen op de fiets, maar wel weer fijn om onderweg te zijn. Na een kilometer of 50 beginnen we te klimmen en al snel zijn we omringd door bergen. De wolken nemen speels telkens weer andere vormen aan. Tot drie keer toe voelen we druppels: een welkom verfrissing die nog geen paar minuten aanhoudt. We genieten van de omgeving al is het soms flink afzien (zeker als we in 10 minuten 100 meter stijgen). Gelukkig bestaat onze hotelkamer uit twee delen met een tussendeur, zodat we de stank van onze fietskleren 's nachts buiten kunnen sluiten.

Thoen - Ban Hong: 13 november (115 km)
Ook vandaag moet er weer geklommen worden. Het is rustig op de weg en de mensen die we tegenkomen, zijn weer erg enthousiast. Ze vinden het echt heel leuk dat wij hier fietsen. Een echte afdaling zit er vandaag niet in, want we zijn nu in het hogere noorden van Thailand aangekomen. Vanaf Li komen we door wat meer dorpjes. Dat heeft ook wel weer iets. In Ban Hong zijn we even bang dat het hotel waarover wij gelezen hebben pas in aanbouw is, maar erachter blijven gelukkig nog een paar kamers te zijn. De bedden zijn niet al te fris, maar goed genoeg. En onze buren.... 4 fietsende Zwitsers :-)

Ban Hong - Chiang Mai: 14 november (78 km)
Vandaag een overwegend vlakke etappe en dat is maar goed ook. Alle kilometers in het zadel beginnen hun tol te eisen (ongetraind als we waren bij vertrek) en mijn achterwerk is toch enigszins 'aangetast'. De weg slingert door leuke dorpjes heen. Vanaf Lamphun nemen we een achterafweggetje naar Chiang Mai. Lekker rustig en landelijk met geregeld prachtige villa's. Via leuke kleine straatjes (en af en toe een U-turn onder een drukke 4-baansweg door) rijden we via de buitenwijken de stad binnen. We gaan deze week vast nog eens op de fiets de buitenwijken verkennen, want het is hier leuk fietsen. Maar de komende dagen gaan we eerst niets doen en lekker relaxen. Wat door de stad heen wandelen. Lekker eten, lezen, zwemmen en alles wat ook bij een vakantie hoort.