Titel
Vlag

18 november Varen over het Inle-meer
Vandaag ga ik voor het eerst deze vakantie niet fietsen. Ik ga een tochtje makenover het Inle-meer. Als eerste gaan welangs de vissers op het meer die als bijzonderheid hebben dat ze af en toe roeien met behulp van hun benen. Later blijkt dat niet alleen de vissers dat kunnen, maar ongeveer de hele bevolking die langs of op het meer leeft. Naast genieten van het uitzicht bestaat de tocht vooral uit het bezoeken van allerlij huisvlijt in de 'drijvende' dorpen, zo passeren wij de wevers, de smid die niet thuis is, een cheroot-sigaren rollerij, de markt alwaar ik mij te goed doe aan enkele snacks, de zilversmid, het restaurantje voor de lunch, een pagode en een winkeltje waar enkele long necks aan het weven zijn. We besluiten de tocht met een bezoekje aan het huis van de boat driver, die in het bezit bleek van 3 schattige kinderen.

19 november De Pindaya-grotten
De eerste 50 km van de etappe van vandaag gaan terug over het laatste deel van de vorige etappe. Ik besluit dus maar vals te spelen en dit deel met een taxi af te leggen en alleen het onbekende deel te fietsen. Zo blijft er 's middags nog voldoende tijd over om de grotten in Pindaya te bezoeken. Uit eindelijke fiets ik deze dag slecht 40 km, maar het zijn wel mooie kilometers.
In de Pindaya-grotten staan meer dan 8000 Buddhabeelden opgesteld en het worden er steeds meer. Het is binnen in een waar doolhof, maar na enig gezoek weet ik de weg naar het hoogste punt in de grot te vinden, leuk voor de foto. Het wordt nog leuker als het licht uitvalt en ik tot verbazing van enkele bejaarde Duitsers mijn hoofdlampje opzet en rustig verder wandel terwijl zij angstig in de buurt van hun gids blijven staan.
's Avonds probeer ik via het hotel weer een taxi te regelen voor de volgende dag zodat ik een extra dagje in Mandalay zal hebben en ook nog naar Pyin U Lwin kan gaan. Het eerste wat ik te horen krijg is dat het me $150 gaat kosten. Een beetje veel als een hele dag een auto huren hier $100 kost. Na enig onderhandelen komen we op $80 uit wat gezien de staat van de weg een hele mooie prijs is.

20 november 170 km taxi, 80 km fietsen
Het taxideel van vandaag gaat over bijzonder slechte weg met vooral afdalingen met haarspeldbochten. Ook ben ik blij dat ik in de auto zit op het moment dat twee agresieve honden naar de auto springen. De chauffeur heeft het behoorlijk zwaar, dus wordt ik steeds vrolijker van mijn besluit. Ik mis hierdoor ook nog twee spartaanse overnachtingen. 50 km voor de eindbestemming biedt de chauffeur me 5000 Kyat om hier te mogen stoppen zodat ik vanaf daar verder fiets, doei!! Rijden met die auto!! In Kyaukse stap ik dan na een rit van 5 uur uit om de laatste 80 km te fietsen. Het fietsen gaat weer prima al geeft vandaag mijn teller weer meer km dan het routeboekje.
's Avonds ga ik in Mandalay op zoek naar een restaurantje. Onderweg kom ik langs een kraampje waar ze sprinkhanen frituren, dat moet ik natuurlijk proberen. Het smaakt helemaal niet slecht, maar als maaltijd lijkt het me toch te eenzijdig. Iets verder op stap ik een klein restaurantje binnen met louter Burmezen en weet hen duidelijk te maken dat ik wat wil eten. Ik krijg een bakje noedels met groenten voorgezet met wat bijgerechten, soep en een fles water. Als toetje komen er nog drie bananen. De totaal prijs van deze maaltijd bedraagt 600 Kyat (60 cent), voor herhaling vatbaar.

21 november Pyin U Lwin
Na een enorm ontbijt bij het hotel ga ik op weg naar Pyin U Lwin, een stadje dat zo'n 1000 m hoger ligt dan Mandalay en waar nog veel koloniale huizen zijn te vinden. De eerste 30 km zijn vlak en liggen in 1,5 uur achter me, voor de volgende 40 km heb ik 4 uur nodig maar de omgeving is weer prachtig. Aan de rand van de stad staat de militaire academie met enkele prachtige standbeelden. Met het geluid van geweerschoten op de achtergrond besluit ik toch maar geen foto te maken.
In Pyin U Lwin is het aan het eind van de middag al behoorlijk fris aan het worden. Met lange mouwen ga ik dus op zoek naar het internetcafe en daarna langs de markt. Bij het eerste kraampje worden er een soort poffertjes gebakken met vulling van mais, groenten en kruiden. Ik koop er een paar die in een plastic zakje aan mijn fiets worden gehangen; in het hotel opeten dus. Even later koop ik nog wat verse chapaties (ook voor de hotelkamer) en werk een heerlijk soepje naar binnen.
Mijn hotel ligt dit keer een stukje buiten de stad en net deze dag ben ik de koplamp van mijn fiets vergeten mee te nemen. In de stad is straatverlichting al een zeldzaam fenomeen, dus het hotel vinden is een klein avontuur.

22 november De laatste etappe
Het is 's ochtends behoorlijk koud in Pyin U Lwin, geen wonder dat de Engelsen zich hiet thuis voelden. De etappe van vandaag gaat over dezelfde route als die van gisteren, alleen is het vandaag vooral afdalen. In 3,5 uur ben ik weer terug in Mandalay. Het fietsen zit er nu op, ik heb nog 2,5 dag om te relaxen en Mandalay te bekijken, een dag om met de trein terug in Yangon te geraken en een dag in Yangon om mijn spullen en fiets voor de terugreis in te pakken.