Titel
Vlag
Foto

14 november Op naar Popa
Vandaag een korte etappe al moet ikwel 500 m hoogteverschil overbruggen, ik sta dus niet al te vroeg op. Met de hulp van een fietsverhuurzaakje koop ik eerst op de markt twee nieuwe binnenbanden, je weet maar nooit. Vanaf de markt rijd ik richting Popa en al snel blijkt dat ik daardoor zo'n 10 km van de route heb afgesneden, prima lijkt me. De weg is erg rustig, bijna verlaten. In een dorpje besluit ik om een van de lokale restaurantjes te proberen voor de lunch. Een kaart hebben ze echter niet, maar een van de aanwezigen spreekt redelijk Engels en stelt pork curry with rice voor. Even later vraagt hij of ik ook salade wil, doe maar niet; fried vegetables dan, ok. Een tijdje later zit ik achter een veel te grote maaltijd met daarbij ook soep en chicken curry. Een van de andere aanwezigen is ook in de veronderstelling dat hij Engels spreekt en begint een praatje. Ik kan er echter geen touw aan vast knopen en kan geen Engels woord ontdekken, helaas. In Popa vind ik een eenvoudig guesthouse. Na de formaliteiten ga ik op weg naar de plaatselijke atractie, een klooster op een berg. Om bij het klooster te komen moet je veel trappen op, een klein meisje denkt dat ik wel wat hulp kan gebruiken en ondersteunt me steeds op de laatste twee treden. Boven gekomen geniet ik van het uitzicht en laat me ook op de terugweg weer helpen door het meisje. Eenmaal beneden is ze echter te verlegen om een donation te vragen, en daar was het haar toch om te doen dacht ik. Ik stel het dus zelf maar voor en ze is er inderdaad blij mee.

15 november De langste etappe
Ik sta maar vroeg op want ik heb meer dan 140 km te fietsen. Er zit echter veel afdalen bij waardoor ik het tempo hoog weet te houden. Het is ook prettig dat de km in het route boekje vandaag sneller gaan dan mijn teller, dan is het toch minder ver. Onderweg stop ik af en toe om wat bananen naar binnen te werken. Voor de laatste 25 km koop ik nog ergens een colaatje (waar altijd Ruud van Nistelrooij op staat afgebeeld) en deze werkt als doping, in een uurtje rijd ik dat laatste stukje over een landelijke weg waarbij ook nog door de overspoelde weg mag waden.

16 november De zwaarste etappe
Vandaag weer vroeg op om bij de ochtendschemer te vertrekken. Ik moet na 95 km zo'n 1100 m hoger uitkomen over een weg die doet denken aan highway nr 5 in Cambodja, veel hobbels en weinig asfalt. Ontbijt is er niet in het guesthouse dus wordt het ouderwets, cake en koekjes, de bananen bewaar ik nog. De benen voelen gelukkig prima en een noodle soep als uitgesteld ontbijt smaakt ook prima. Tijdens een pauze stopt een vrachtwagen om mij nog wat mandarijnen te geven, zo vliegen de eerste 70 km voorbij. In de laatste 25 km moet ik echter nog 300 m omhoog en dat is best zwaar. Gelukkig krijg van alle Burmezen aanmoedigingen en zelfs van enkele toeristen. Mijn landgenoten in de Djoserbus kijken verveeld en chagerijnig uit het raam en zien mij niet eens fietsen. Het laatste uur is het zwaarst maar ik weet dat ik er bijna ben. Eenmaal op de bestemming zijn de eerste drie hotels waar ik langs ga vol, bij de vierde is het wel raak, de mensen daar zijn uiterst vriendelijk en mijn kamer is mooi groot en schoon en dat heb ik wel verdiend na 7,5 uur fietsen.

17 november Een klein stukje afdalen naar het Inle meer
Bij het ontbijt vragen twee Amerikaanse dames of ik degene was die op de fiets de berg op was gekomen. Ik antwoord bevestigend en bedank hen nog voor de aanmoedigingen. Ook zitten er nog 4 mountainbikers in de zaal waar ik even ervaringen mee uitwissel. Het fietsen gaat perfect vandaag, na een aantal klimmetjes uit de stad mag ik kilometers lang afdalen over een goede weg. In de klimmetjes aan het begin word ik nog behoorlijk voorbij gereden door een Burmees met heel wat bagage op zijn fiets. Ik troost mij met de gedachte dat het dagelijkse kost voor hem is. Als hij van de weg af gaat naar zijn huis wacht hij nog even op me, zo kan ik een foto nemen van deze geweldige Burmese wielrenner. Na iets meer dan 3 uur ben ik bij het Inle meer, een van de grote atracties van Myanmar.



Disclaimer
JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com