Titel
Vlag

Reisverslag van 8 december 2003, Ha Noi

Even een kort bericht vanuit Ha Noi. Afgelopen vrijdag (4 december) zijn we hier zonder problemen aangekomen. We hebben onze fietsen op Schiphol het vliegtuig in zien gaan… en in Singapore weer (weliswaar op zijn kop), maar goed, we wisten dat ze aan zouden komen. Dat was al iets. De transfer op het vliegveld in Ha Noi ging mis, maar we werden al snel door een vriendelijke Vietnamese man geholpen. Natuurlijk dachten we dat hij er een slaatje uit wilde slaan, maar het bleek (vrijwel) geheel belangeloos te zijn. In ieder geval zijn de fietsen en wijzelf goed aangekomen in het hotel…. We waren echt gebroken na 30 uur op te zijn geweest. Toch zijn we vrijwel direct de straat op gegaan op zoek naar een bank en iets te eten en drinken…. De eerste indrukken??? Complete chaos, druk, kleine straatjes, overal toeterende brommertjes door elkaar heen manoeuvrerend. Af en toe een fietser die zich ertussen waagt of een auto die flink door moet drukken om ergens te komen… en tja, als je dan zo lang niet geslapen hebt en behoorlijk gedesoriŽnteerd, dan zit je nog niet helemaal lekker in je vel. Het oversteken van de straat ging eigenlijk best wel goed, gewoon langzaam lopen zodat iedereen om je heen kan rijden. En stoppen voor de mensen die dat niet van plan zijn….

Om niet teveel in detail te treden, we zijn die avond vrij snel gaan slapen om de volgende dag Ha Noi te gaan ontdekken. ‘s Ochtends na het ontbijt hebben we onder toeziend oog van het Vietnamese personeel onze fietsen in elkaar gezet. Ze waren erg onder de indruk en moesten de fietsen natuurlijk direct aanraken. Gelukkig is er niets kapot gegaan tijdens de vlucht!
Direct daarna stond Bach (voor de mensen die het niet weten, een Vietnamese vriend van Anke uit haar Parijs-studietijd) bij het hotel. We hadden hem de avond ervoor gebeld. Toen zijn we dus op de fiets Ha Noi gaan verkennen. Wat een belevenis, de enige regel schijnt te zijn: geen onverwachte bewegingen maken, zodat anderen je kunnen ontwijken. Voor verkeerslichten wordt door een aantal mensen nog wel gestopt, de rest maakt het helemaal niets uit. We hebben erg veel gezien die dag. Het was handig achter Bach aan te rijden, zodat we de weg (nog) niet hoefden te zoeken. Natuurlijk zijn we zo ook op allerlei plaatsen geweest, waar we anders nooit gekomen zouden zijn; zoals een typisch Vietnamees restaurant aan het West Lake, aardig ver uit het centrum. We hebben daar heerlijk Vietnamees gegeten. 's Avonds hebben we op een markt met allerlei traditionele specialiteiten gegeten: een markt die ter gelegenheid van de South East Asia Games is ingericht. Want ja, de Spelen begonnen op de dag dat we aangekomen zijn. En dat hebben we geweten: gisteren heeft het Vietnamese voetbalteam in de kwartfinale gespeeld: tienduizenden Vietnamezen op straat, allemaal in het rood, claxonnerend op brommertjes met grote rode vlaggen. Het deed niet onder voor Amsterdam met Koninginnedag!

Gisteren hebben we overdag weer samen met Bach wat standaard dingen bezocht: Oom Ho (mausoleum van Ho Chi Minh) bezocht, Museum of Fine Arts, Temple of Literature, Waterpuppets Theatre... En natuurlijk heeft Bach ons weer meegenomen naar een piepklein eettentje met kleine tafeltjes en stoeltjes waar je een typisch Vietnamees gerecht kon eten... Het is echt erg leuk om iemand die de stad goed kent op pad te zijn. En fijn om weer wat tijd met Bach door te kunnen brengen. We hadden elkaar meer dan twee jaar niet gezien, maar het leek wel gisteren.

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan, aangezien morgen het echte fietswerk begint. Tot nu toe hebben we maar 51 km gefietst in de stad…. Maar morgen wordt de eerste 90 km etappe richting het zuiden. We hebben besloten om Hạ Long Bay over te slaan, aangezien we daar in deze tijd van het jaar weinig kunnen zien (veel laaghangende bewolking)… En we zijn van plan over een paar jaar Bach weer op te zoeken en Noord Vietnam te bezoeken ­ en dan kunnen we Hạ Long Bay mooi meepakken, we moeten er nu flink voor omrijden.

Dus morgen gaan we naar Ninh Binh, ook wel bekend als Hạ Long Bay on the rice paddies. En daar blijven we een dag om de omgeving te verkennen. En daarna, tja, dat zien we dan wel weer.