Titel

Reisverslag van 29 december 2003, Quy Nhơn

Wat vliegt de tijd!

25 december - Hội An
Onze laatste dag in Hội An zijn we erachter gekomen dat wij toch echt geen groepsreizigers zijn. We zijn met een toerbus naar My Son gegaan, dat was de gemakkelijkste manier om daar te komen. Help, wat een gekken, buschauffeurs.... Helaas stelde My Son in vergelijking met andere dingen die wij al gezien hebben, niet zoveel voor en hebben we een behoorlijke tijd moeten wachten op de rest van de groep. Een deel van de terugreis zouden we met een boot afleggen. Niemand had ons echter verteld dat deze nog zou stoppen bij een woodcarving en een pottery village waar we geacht werden massaal (als echte toeristen) uit te stappen en 'nee' te zeggen tegen iedereen die je iets wilde verkopen. We waren overigens niet het enige stel dat wachten in de boot verkoos boven deze bezoekjes. Weer wat geleerd: dit soort tripjes niet 'en groupe' maken! Gelukkig hebben we aan het eind van de middag toch nog even kunnen genieten van korte broeken, zwembad en zon.

26 december - Van Hội An naar Qung Ngai (121km)
Het meest bijzondere op deze vlekkeloze fietsdag was niet het feit dat we het droog (en redelijk zonnig) hebben gehouden. Nee, dat waren de 'hello there's' van twee Australische fietsers die 30-40 km voor Qung Ngai naast ons kwamen rijden. Ze hadden ons iets daarvoor voorbij zien komen rijden vanuit een eetstalletje. Ze hadden er een behoorlijk tempo inzitten: met 30 km per uur zagen we niet zoveel meer van de omgeving, maar het was erg leuk om onze wederzijdse ervaringen uit te wisselen. En daar zijn we de rest van de middag en avond mee doorgegaan. We hebben in hetzelfde guesthouse overnacht en zijn samen uit eten geweest (wij hebben getrakteerd, het kostte totaal 55000 dong = < 4 dollar - inclusief cola en bier en zo) en zij hebben op de markt allerlei exotische vruchten uitgezocht die we op de binnenplaats van het guesthouse hebben verorberd: een optimaal vakantiegevoel!

27 december - Van Qung Ngai naar Bồng Sơn (88 km)
De drukte van het verkeer valt ons nog steeds reuze mee. En er is genoeg te zien onderweg, dus we vervelen ons nooit. Wat dacht je van een brommer met achterop zo'n 50 eenden, bijeengebonden aan de pootjes, met hun kopjes naar beneden hangend, zielig uit hun oogjes kijken en hulpeloos spartelend; drie levende 'varkensrollades' achterop een fiets; bromfietsen met vier overvolle manden achterop waar nog twee mensen bovenop zitten; kinderen die nog steeds voluit groeten, met ons meefietsen, zwaaien; mensen die ons eerst voorbij rijden, ons vervolgens afsnijden om langzamer voor ons te gaan rijden, zodat wij weer in moeten halen en zij ons even goed kunnen bestuderen; vele Vietnamezen ijverig aan het werk op het land; huisjes van golfplaten, huisjes van rieten matten, stenen huisjes - het stelt allemaal niet zoveel voor; mannetjes die de verkeersborden opnieuw aan het schilderen zijn (en de kilometerpaaltjes, dat is voor ons minder handig); dingen die liggen te drogen op de weg, van rijstpapier tot klapper, van hout tot voor ons ondefinieerbare dingen die waarschijnlijk eetbaar zijn en waar mensen gerust overheen lopen: erg interessant allemaal. De weg was gedeeltelijk vlak (langs de zee), maar op stukken ook flink heuvelachtig: onze topsnelheid vandaag lag boven de 50 km/u. In Bồng Sơn, waar we overnacht hebben, hadden ze waarschijnlijk al een half jaar geen westerlingen gezien, want zelfs te voet waren we een attractie. Op de markt laten mensen je het bedrag dat je moet betalen in biljetten zien om begrepen te worden. Bij een eettentje sprak de dochter des huizes een beetje Engels en het was erg leuk om een beetje met haar te praten: de toeristenprijs die we voor het eten betaalden: 20000 dong (1,30 USD)- Ha ha!

28 december - Van Bồng Sơn naar Quy Nhơn (90 km)
Zoals op andere ochtenden werden we ook vandaag weer bruusk gewekt door de radio-uitzending die door luidsprekers door het hele stadje schalde. Het had echt heel hard en veel geregend vannacht, en de weergoden zouden de weergoden niet zijn als ze niet een flinke hoeveelheid voor ons bewaard hadden. Gelukkig is het hier al goed warm (26-27 graden) zodat je het niet zo snel koud krijgt als het regent. Want we hebben echt flink wat regen over ons heen gekregen. De regen maakt ons eigenlijk niet zoveel meer uit.

29 december - Quy Nhơn
Quy Nhơn is best een vriendelijk stadje, maar alles is het 'net niet'. Eigenlijk zouden we hier oud en nieuw gaan vieren met Ria en Ricco en nog een bevriend Frans-Deens stel, maar na vanmorgen hebben we alles in gang gezet om de plannen te wijzigen. We zitten hier in een (te) duur hotel vol met muggen (zonder klamboe); met de (hand)wasservice is de was niet echt schoon geworden en zijn ze een TK-sok kwijtgeraakt; de rijst bij het eten was echt koud, ook nadat we het terug hadden gestuurd naar de keuken en natuurlijk kregen we eerst het hoofdgerecht en daarna pas het voorgerecht; het ontbijtbuffet krijgt van ons maar een matig 5-je. Het zwembad dat in de folder staat, moet nog gebouwd worden. En dit alles terwijl het hotel pretendeert vergelijkbaar te zijn met Club Med aan de Franse Riviera - tja, dat is vragen om moeilijkheden. Maar goed, dit was natuurlijk nog niet zo'n ramp. We dachten "het hotel ligt direct aan het strand, dus een strandwandeling zal ons vast goed doen, de baai ziet er erg schattig uit met alle veelgekleurde bootjes". Nou, ook het strand verloor heel snel haar aantrekkingskracht. Eerst moesten we zigzaggend over werkzaamheden op het smalle vervuilde strand zien te komen. En al snel kwamen we erachter dat dit strand niet alleen als werkplaats voor boten, maar tevens als openbaar toilet gebruikt werd. Er zat gewoon een kerel recht voor onze neus, op zijn hurken, in zijn blote kont, een drol te leggen. Nou, dan vraag ik je....

We vertrekken morgenochtend dus naar Nha Trang (twee dagen fietsen) en Ria, Ricco, Marc en Kirstine vertrekken morgen direct vanaf de luchthaven van Quy Nhơn naar Nha Trang, waar we fijn Oud en Nieuw gaan vieren met zijn allen.